top of page
GoDaddyStudioPage-0(6)_edited.jpg

Eerste jaar - vanuit 1A*

Ontdekkingstraject STEM-wetenschappen

Bekijk hier de kennismakingsvideo

STEM-wetenschappen, iets voor jou?

Een leerling aan het woord

STUDIEAANBOD

  • Los je graag sudoku's op?

  • Hou je van een taalgrapje?

  • Vraag je je soms af waarom Nivea Nivea heet, of Nike Nike?

  • Laat je je graag verbazen door cultuurverschillen op reis?

  • Heb je ooit met een buurjongen, vriend of vriendin al een geheimschrift willen ontwerpen?

  • Wil je graag iets bijleren over oude culturen?

  • Lees je graag verhalen?

  • Ga je niet snel een uitdaging uit de weg?

  • Je verkent interessegebieden waarin STEM een belangrijke rol speelt: mechatronica, communicatie- en informatietechnologie levenswetenschappen & constructies en ruimtelijke ontwikkeling

  • Je duidt interacties tussen Science, Technology, Engineering, Mathematics en de samenleving

  • Je onderzoekt behoeften, vragen en problemen en ontwerpt een oplossing die voldoet aan vooropgestelde criteria. Je zet hiervoor zelfgemaakte modellen in

  • Je ontwikkelt inzicht in onderzoeks- en ontwerpmethoden. De klemtoon ligt hier voornamelijk op het ontwikkelen en in mindere mate op het realiseren

Het ontdekkingstraject STEM-wetenschappen neemt 2 uren in beslag en kan je volgen in de gele keuze. Je kiest dus nog een tweede traject uit de groene keuzes. Je kan dit ontdekkingstraject enkel kiezen als je ingeschreven bent voor 1A* in de basisvorming.

Meer ontdekken?

  • In STEM-wetenschappen ligt de nadruk op onderzoek van een behoefte, randvoorwaarden en beperkingen bij het ontwerpen van mogelijke oplossingen

  • Je doorloopt een probleemoplossend proces en wendt kennis en vaardigheden uit meerdere STEM-disciplines aan waarbij je de gemaakte keuzes beargumenteert

  • Je wendt methoden (zoals onderzoek) aan

  • Je gebruikt meetinstrumenten, meetmethoden en hulpmiddelen

  • Je gaat om met grootheden, eenheden, grafieken, tabellen, determineertabellen en diagrammen

  • Je gebruikt aangereikte en zelf ontwikkelde modellen

  • Je schenkt tijdens het hele proces voldoende aandacht aan duurzaamheid

  • Je illustreert de wisselwerking tussen STEM-disciplines onderling en met de maatschappij

  • Je linkt STEM-beroepen en -opleidingen aan inhouden

bottom of page